Izpušni sistemi imajo veliko vlogo pri pravilnem delovanju vozila. V nadaljevanju opisujemo, kako prepoznati okvaro izpušnega sistema, kaj je dpf filter in kako ga očistimo.
Kazalo vsebine
Kaj je izpušni sistem?
Izpušni sistem je sistem cevi, ki pline usmerja iz valjev, kjer poteka notranje izgorevanje, do konca izpušnih cevi, kjer jih nato uzpusti v atmosfero. In ker se to uvršča med onesnaževanje, je pomembno, v kakšni obliki so izpuščeni v atmosfero oz., bolje rečeno, kakšna je njihova kemična sestava. In da je ta čim ugodnejša za naravo, so med cevmi nekatere komponente.
Emisije izpušnih plinov so zelo pomembne
Izpušni sistemi so podvrženi kar strogim kriterijem, emisije so dandanes, ko se vedno bolj okoljevarstveno osveščamo, kar pomembna stvar. Proizvajalci morajo zagotavljati optimalno učinkovitost motorja in izpušnega sistema in ustrezati državnim normativom, v našem primeru imamo za to normative Euro 5 in od leta 2014 naprej tudi Euro 6. Proizvajalcev izpušnih sistemov je več, preverjeno pa lahko izpostavimo ponudnika Strajnar: https://www.strajnar.si/izpusni-sistemi/.
Kako prepoznati okvaro izpušnega sistema?
Pri izpušnih sistemih pogostokrat pride do okvar. Ker ležijo skriti spodaj, ni vedno lahko opaziti, da nastajajo težave.
Je treba pošteno prisluhniti, zato le bodite pozorni na zvok vašega avta. Če zaznate nenavadne zvoke, ki prihajajo iz izpušnega sistema – npr. bobnenje, sikanje, pokanje ali pa ropotanje ali kovinske vibracije – je najbolje, da se čim prej oglasite pri serviserju. Je pa dejstvo, da se pri avtih, s katerimi se delajo pogoste kratke razdalje, izpušni sistem precej hitreje razpade kot pri vozilih, ki se v glavnem vozijo na dolgih relacijah.
Izpušni sistem pri tovorjankih je še bolj obremenjen
Zaradi velike teže, ki jo naenkrat vleče posamezen tovornjak, mora ta imeti dovolj močan motor, ki bo kos morebitnim klancem, hkrati pa bo omogočal dovolj hitro pospeševanje, da ne bi slučajno oviral drugih udeležencev v prometu. Danes ima velika večina priklopnikov vsaj okoli 400 konjskih moči in ogromno navora, ki zagotavlja gladek potek vožnje. Za doseganje visokega navora pri nizkih obratih so najbolj primerni motorji na dizelsko gorivo. Tudi pri težki gradbeni mehanizaciji, kjer so potrebne velike sile za dvigovanje teže in premagovanje ovir, se največ uporabljajo veliki dizelski agregati.
Taki motorji pa imajo določene pomanjkljivosti. V primerjavi z bencinskimi sorodniki imajo dizel motorji bistveno večje izpuste trdih delcev in NOx-ov. Zato potrebujejo ustrezne filtrirne izpušne sisteme, da se njihov negativni vpliv na kakovost zraka čim bolj omeji.
Filter trdih delcev
Vsi sodobni izpušni sistemi za tovornjake imajo že serijsko vgrajen filter trdih delcev, ki te sajaste delce veže nase, kjer nato počasi zgorijo v neškodljiv ogljikov dioksid. Za dosego želenega efekta pa se mora filter trdih delcev segreti na delovno temperaturo. Zato lahko pri vžigu mrzlih tovornjakov opazimo značilen črn dim, ki ga je s segrevanjem čedalje manj.
Za starejše tovornjake, pri katerih izpušni sistemi še niso bili tako izpopolnjeni, pa se lahko odločimo za naknadno vgradnjo dpf filtra. Tako lahko filter trdih delcev tudi pri starejših vozilih naredi bistveno razliko v kvaliteti izpustov in s tem pripomore h varovanju zraka okoli nas. Naknadna vgradnja pa ima še en plus, in sicer to, da lahko starejše motorje v tovornjakih uporabljamo dlje časa, saj jih zaradi bolj kvalitetnih izpustov ni potrebno menjati za nove.
DPF filter mora optimalno delovati, da poskrbi za odstranitev vseh slabih delcev, ki bi se v nasprotnem primeru izpustili v naše ozračje. Čeprav filtri običajno dolgo dobro delujejo, se lahko zgodi, da se začnejo pojavljati težave, ki nastanejo zaradi različnih faktorjev. Včasih se zgodi, da lastnik uporabi napačno motorno olje. Za avtomobile, ki imajo vgrajen DPF filter so predpisani točni standardi, ki jih je potrebno upoštevati.
DPF filter se začne kvariti, če uporabimo motorno olje, ki vsebuje žveplo. Žveplo v kombinaciji z izpušnimi plini povzroči lepljenje saj na filter. To pa onemogoča popolno avtomatsko regeneracijo filtra, kar posledično vodi v okvaro. Zgodi se lahko, da pride do manjše okvare na turbopolnilniku, kar negativno vpliva tudi na DOF filter, saj puščanje olja povzroči kontaminacijo sredice filtra.
DPF filter se okvari tudi v primeru poškodb, ki se zgodijo na katalizatorju. Ker je katalizator tik ob DPF filtru se lahko zamaši in tako zmanjša možnost kvalitetne regeneracije DPF filtra, kar posledično vodi v zamašitev.
Čiščenje DPF filtra
Čiščenje DPF filtra lahko naročimo pri različnih serviserjih po celotni Sloveniji. Običajno čiščenje filtra poteka po posebnem postopku, ki omogoča popolno očiščenje zamazane sredice filtra. Serviserji uporabijo tehniko vroče vode in stisnjenega zraka, ki se lahko uporabi tako na osebnih vozilih, kot tudi na gospodarskih.
Čiščenje DPF filtra poteka s posebnim strojem, ki ponuja odlično rešitev za popolno odstranitev nabranih delcev, olja ter tudi cerija. Pomembno je, da svoje vozilo tako dobro poznamo, da hitro opazimo opozorilne znake, ki se pokažejo v avtomobilu. Pozorni moramo biti na rdečo lučko, ki je prvi znak za okvaro filtra.
Čiščenje DPF filtra bo potrebno tui takrat, ko bomo opazili nenaden dvig porabe goriva, kar je tudi zelo očiten znak, da filter ne deluje dobro. Zadnje opozorilo pa je to, da motorju zmanjkuje moči kar znatno vpliva na kvalitetno vožnje.
Oglejte si kdaj je izpušni sistem vašega vozila smiselno pregledati: